søndag 13. september 2009

Blogglekse om adaptasjon


''Den siste revejakta'' er en roman som er tilpasset og lagt til rette for et nytt medium, i dette tilfelle en film.

Vi leste noen utdrag fra boka i samlet klasse, og så deretter filmen.

Senen jeg husker best fra filmen er scenen skuespilleren Kåre Conradi spiller, ''Glenn'' som blir dopet av Carl og dør en sakte og skrekkverdig død. Boka fremstiller denne scenen veldig detaljert og som en lang prosses. Filmen derimot, utarbeider scenen som en skrekkscene og kort prosess.

Nå har jeg ikke lest hele boka for å fortelle om de direkte sammenlikningene, men jeg skal prøve å fortelle av det jeg husker vi leste i samlet klasse.

Flere scener som er tilpasset i boka er også tatt med i filmen. Dette fordi filmen skal ha et ''bånd'' med boka og at man skal kunne se at det er en parallell sidestykke av boken.

Det som er fjernet i filmen er åpningen i boka. Boka starter med at Carl og Robert er på ferie i utlandet - dette har filmen utelatt. Dette er vanskelig å vite hvorfor - men jeg tenker meg at regissøren mente at feire scenen ikke var så viktig, eller at det ville vært forvirrende for publikum.

Det som er endret og lagt til i filmen er problematisk å fortelle, fordi jeg ikke har lest boka, bortsett fra noen utdrag.

1 kommentar:

Mettek sa...

Hei Flutra
Jeg er enig med deg at vi ser forskjellen best i starten (og slutten) av romanen og filmen. Men Carl er ikke på ferie, og slettes ikke med Robert. Hvorfor er han i Hellas (det får du vite i første kapittel), og hva gjør han der? Har du noen tanker om Skyggen?

Mette